Nieuws

Mondkapje verplicht

Let op: Mondkapje verplicht 😷

Voor uw en onze veiligheid 🙏🏼

De regels worden aangescherpt en daar houden wij ons netjes aan. Wij zullen mondkapjes dragen en verplichten iedereen die naar ons komt ook een mondkapje te dragen!

Zó proberen we er samen alles aan te doen. Let een beetje op uzelf en op elkaar! 👊

“Gezond, Sterk en in Balans”

GezondPlus Hulp bij Doktersbezoek

GezondPlus hulp bij doktersbezoek

Tips die u in alle gesprekken met dokters goed kunt gebruiken.

  1. Zorg dat u van tevoren weet wat u van de afspraak kunt verwachten.
  1. Bereid eventuele vragen die u heeft alvast goed voor en noteer deze hieronder:

Bijv. Wat is uw diagnose? En wat kan ik er zelf aan doen? Wat raad u mij aan?

  1. Zijn er medische termen die u niet kent? Vraag dan om uitleg. “Ik heb u/bepaalde woorden niet helemaal begrepen, wat bedoelt u precies met…?
  1. Luister aandachtig en vat in uw eigen woorden samen wat de dokter heeft gezegd. Zo kunt u makkelijk controleren of u alles goed hebt begrepen.
  1. Hebt u nog vragen, maar krijgt u de indruk dat uw dokter weinig tijd heeft? Zeg dit dan. Misschien neemt uw dokter meer tijd voor u of kunt u een extra afspraak maken, bijvoorbeeld telefonisch.
  1. Neem iemand mee naar het consult, twee horen en onthouden meer dan één. Of vraag uw dokter of u het gesprek mag opnemen, bijvoorbeeld met uw mobiele telefoon.
  1. Noteer de bevindingen op uw telefoon of in een schriftje.

Heeft u hulp nodig bij het voorbereiden? Of heeft u vragen aan een van onze hulpverleners?

Dan horen wij u graag!

Vriendelijke groet,

GezondPlus

“Gezond, Sterk en in Balans”

Tip van de week 6: Zingeving

– Geef gedachten en gevoelens de ruimte: De wereld is ziek en daar kunnen we niet om heen. Een ieder zijn gezondheid is het allerbelangrijkste in tijden van de Corona crisis, alleen neemt dit niet weg dat je misschien boos, verdrietig of  teleurgesteld bent. Alle plannen voor dit jaar worden in de koelkast geschoven, niemand weet wanneer ze weer hervat kunnen worden, er heerst een algemeen gevoel van onrust, iedereen kampt met gevoelens van onzekerheid en er zijn veel vragen.

Vragen waar na 2 maanden nog steeds niemand het echte antwoord op weet. In deze tijd is het extra belangrijk eerst stoom af te blazen voordat je een stap verder kunt. Een menselijke neiging is om een vervelende situatie te vermijden. We willen geen pijn voelen of hoeven lijden. We kunnen echter niet meer om de Corona crisis heen. Hoe langer je de feiten blijft vermijden, hoe sneller en harder ze later terugkomen. Geef gevoelens en gedachten de ruimte, laat ze binnen, praat er met mensen over, schrijf ze op en accepteer de situatie zoals die is. Bekijk per dag wat de mogelijkheden zijn en maak hiervoor een planning. Schrijf deze op en ga aan de slag.

– Bepaal je persoonlijke doelen en missie: Na de acceptatie fase zal er ruimte zijn om een stap verder te komen. Wat hierbij kan helpen is het opstellen van persoonlijke doelen. Doelen zijn een soort duurzame motivatie: ze geven richting, energie en zorgen voor focus op de taken die zullen bijdragen aan het behalen van jouw doelen. Belangrijk bij het stellen van doelen is dat een doel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden is. Vooral in een tijd waar we niet weten waar we aan toe zijn, is het goed om kortetermijn doelen op te stellen. Met het nastreven van jouw doelen creëer je een mogelijkheid om nieuwe positieve ervaringen op de doen. Het ene succes vormt een voedingsbodem voor het volgende succes en helpt jouw deze crisis door! 

– Focus op jouw eigen taken: Een gevoel van controle is een belangrijk fundament voor de mensheid. Door controle te kunnen uitoefenen voel je je vrij, autonoom en daadkrachtig. Tijdens de Corona crisis voelt het voor vele alsof alle controle je ontglipt, het gevoel van vrijheid word je ontnomen en je hebt geen idee wat er nog komen gaat. Het nieuws bombardeert je dagelijks met cijfers over het aantal doden en mensen die worden opgenomen op de IC’s, het kabinet maakt beslissingen waar jij misschien de dupe van bent en als persoon ben je opeens niet meer onsterfelijk. Helaas kunnen we geen controle uitoefenen op de verspreiding van het virus en wat de gevolgen hiervan op zowel onze fysieke als mentale gezondheid zijn of economisch vlak.

Waar je wel controle op kunt uitoefenen is de taak die jij als persoon hebt. Het nastreven van de RIVM maatregelen, zorg dragen voor geliefden en jezelf. Als je een planning maakt, schrijf hier dan ook jouw taak voor die dag op. Schrijf jouw taak uit in een korte zin van ongeveer drie woorden. Herhaal deze taak voor jezelf en ga ermee aan de slag. Wat nu als je wordt afgeleid door jou omgeving, gedachten of keuzes? Ga weer terug naar je taak en herpak jezelf. 

– Geniet van de kleine dingen: Je had dit jaar misschien gehoopt je dertigste verjaardag groots te vieren, te trouwen met je geliefde, een eerst vakantie te maken met je pasgeborene, promotie te maken op je werk, een innoverend project te starten op stage, een geweldig eindexamen feest te geven of net wat vaker op bezoek te gaan bij je opa en oma. Iedereen in Nederland heeft zo wel iets waar hij van baalt. En dat mag. Zodra je dit hebt kunnen accepteren is het tijd om te kijken naar nieuwe mogelijkheden. Wees creatief, kijk naar de mogelijkheden en ontdek nieuwe kansen. Maak contact met de mensen op je heen, pak de klusjes op die je al veel te lang voor je uit hebt geschoven en reflecteer.

Reflecteer op de aspecten van het leven die voor jou echt belangrijk zijn en probeer die met beide handen aan te pakken. Aan jouw de taak het heft in eigen handen te nemen. Neem aan het einde van de dag eens 5 minuten de tijd om te kijken naar de dingen die goed zijn gegaan, die je blij maakte en waar je energie van kreeg. 

“Gezond, Sterk en in Balans

Lotte Broersen, Sport- en Prestatiepsycholoog

Opschalen fysiotherapie

Dit beleid kan per dag verschillen, dus houd onze website in de gaten! En bij vragen neem contact op met ons!

Update opschalen fysiotherapie
Op 30 april hebben fysiotherapeuten groen licht gekregen van het RIVM en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om stapsgewijs weer aan het werk te gaan. Binnen GezondPlus volgen we dit landelijk beleid.

We zullen de geadviseerde hygiënemaatregelen in acht nemen en verwachten van onze patiënten hetzelfde. Dan kan de fysiotherapie behoedzaam en stapsgewijs opgeschaald worden. Concreet houdt dit voor onze patiënten in het protocol te volgen wat door de medewerkers van GezondPlus gecommuniceerd zal worden. Belangrijke punten daarvan zijn onder andere:

  • kom stipt op het afgesproken tijdstip (We willen het aantal mensen in de wachtkamer zo klein mogelijk houden)
  • verlaat na de behandeling direct het pand
  • helaas hebben wij tijdelijk niet meer de service die u van ons gewend bent (koek, vers fruit, water, limonade, thee en koffie, lectuur)
  • volg de routing in de praktijk
  • neem een grote handdoek mee
  • kom alleen en neem geen partner of kinderen mee
  • houd 1,5 meter afstand
  • heb je klachten zoals niezen, hoesten, verkoudheid, koorts en of keelpijn? Blijf thuis!

We zullen online consulten blijven aanbieden als er bij patiënten mogelijk sprake is van besmetting met het coronavirus. Middels de online consulten kunnen we je coachen en adviseren bij lichamelijke en geestelijke klachten.

We zullen hierbij gebruikt maken van het eenvoudige en zeer toegankelijke platform van Mijn Zorg App.Deze is te downloaden in de app store of google play store.

Voor de patiënten en onze medewerkers
Om het risico op besmetting te beperken verzoeken wij je onze praktijk niet te bezoeken indien je last hebt van één van de volgende verschijnselen: koorts, verkoudheid, keelpijn, niezen en/of hoesten. Dit beleid hanteren wij ook voor onze medewerkers.

Medisch Fitness
De Medisch Fitness zullen conform de laatste berichtgeving nog steeds opgeschort worden. Hiermee volgen we het landelijke beleid. Wij bieden u weekschema’s, streaming lessen, de lessen terugkijken op ons YouTube platform en app contact. Wij blijven graag met u in contact!

Blijf sterk, blijf gezond en op naar betere tijden!

Met vriendelijke groeten,

Team GezondPlus

“Gezond, Sterk en in Balans”

Tip van de week 5

Hierbij een uitwerking van de tip van de week voor deze week.

Beweging:

Beweeg 30-60 minuten per dag (10000 stappen): Het is belangrijk om voldoende te blijven bewegen, niet alleen voor de conditie maar ook voor de pezen en gewrichten is dit belangrijk. pezen en spieren moeten ook bepaalde belastingen krijgen om ‘fit’ te blijven.

Sport twee keer per week: Sporten is goed voor het lichaam, dit weten we allemaal. Probeer daarom een vast moment te plannen om deze activiteiten gestructureerd aan jezelf aan te bieden. Houdt er wel rekening mee dat door het intensief sporten de weerstand tijdelijk verminderd kan zijn. Ga daarom niet volledig tot het spreekwoordelijke gaatje, maar daag jezelf zeker uit.

Gebruik een stappenteller of fit-app: Dit kan je helpen om inzichtelijk te maken hoeveel je beweegt en of dit dus voldoende is.

Maak een wandeling voor je werk of tijdens je lunchpauze: Dit kan helpen om productiever de (mid)dag te starten. Door de wandeling zal de bloedsomloop gestimuleerd worden en krijgt het brein daardoor ook meer voedingstoffen om weer complexe taken uit te voeren.

Thuisworkout: Er schieten momenteel een hoop workouts het internet op om thuis uit te voeren. Deze workouts kun je vaak gemakkelijk thuis uitvoeren waardoor je toch je trainingsprikkel kan ervaren. Ook wij als GezondPlus zijn hier actief mee bezig. Op ons Youtube-kanaal vind je elke week een nieuwe workout die thuis uit te voeren is. Deze worden elke maandag geupload, ook tijdens de feestdagen. Dus doe gezellig mee!

Volgende week zal de tip van de week bestaan uit tips die betrekking hebben over het sociale leven.

Blijf gezond, sterk en in balans!

Tip van de week 4: Leefstijlroer

Het leefstijlroer geeft handvatten om de juiste koers te bepalen voor een gezonde leefstijl.

Je staat zelf aan het roer en kan zelf bijsturen.

Het leefstijlroer is altijd in beweging, het geeft richting en maakt verbinding.’

 

 

Corona Revalidatie GezondPlus 💚

GezondPlus helpt u bij het revalideren van Corona klachten. Of u nou milde klachten heeft gehad, of zelfs op de IC hebt moeten verblijven..

Uit huidig onderzoek blijkt dat 75-80% van de mensen die in het ziekenhuis belanden door een COVID-19 infectie, gemiddeld 21 dagen in het ziekenhuis verblijven. Ook blijkt dat 20-25% van deze mensen op de intensive care (IC) belanden.

Langdurig bedlegerigheid kan leiden tot verschillende klachten, waar wij met ons Gezondheidscentrum u goed bij kunnen helpen:

  • Stem- en slikproblemen: onze logopedisten;
  • Spierzwakte, verminderde conditie, moeite met uw ademhaling; onze fysiotherapeuten;
  • Vermoeidheid en energietekort: onze voedingsspecialisten;
  • Beperkt in uw dagelijkse bezigheden, aanpassingen in huis: onze ergotherapeut;
  • Cognitieve klachten (geheugenverlies en concentratiestoornissen)
  • Psychische klachten: haptotherapeut, (sport)psycholoog en rouw- en verlies therapeut.
GezondPlus werkt nauw samen met het Zaans Medisch Centrum, het longnetwerk en de longartsen.

Op dit moment werken wij nog op afstand en kunnen wij jou voorzien van informatie en (oefen)therapie via videoconsulten.

Dan zullen wij bespreken wat wij voor u kunnen betekenen!

GezondPlus
“Gezond, Sterk en in Balans”

Sociale TIPS van de Week #3

Daar zijn wij weer! Hier een aantal leuke ideeen en overdenkingen..

Werk:

  • in plaats van zoom vergaderingen, probeer eens een koffie afspraak met vrienden, familie of collega’s te plannen via zoom of een vergelijkbare app.

P.s. Dit kan natuurlijk ook de vrijdag middag borrel zijn met de afdeling 😉

 

Sport: 

  • Ervaar je klachten omdat je ineens weer bent gaan (hard)lopen of iets te fanatiek begonnen bent met de thuis workouts, neem contact op met je fysiotherapeut! Wij helpen u graag verder.
  • Twijfel je of je een oefening goed/netjes uitvoert? Stuur je filmpje door naar je trainer/fysio om even feedback te krijgen.
  • Sport niet maximaal, als je maximaal traint zal je weerstand tijdelijk omlaag gaan en ben je daardoor vatbaarder voor ziektes/infecties en al het andere wat we nu uit ons lichaam proberen te houden.

Mocht u nog sociale tips hebben zet het in een reactie onder dit bericht!

Veel succes en werkse daar!

“Gezond, Sterk en in Balans”

GezondPlus TIP VAN DE WEEK

Gezondheid is prioriteit nummer 1!

Daar hoort onderhoud en het versterken van uw immuunsysteem bij. Van onze collega Marc, hieronder een aantal leuke en handige tips om in beweging te blijven:

  • Wandelen in en rond het huis: houdt hierbij wel rekening met het beleid om zo veel mogelijk (sociale) contacten te vermijden.
  • Traplopen: door een aantal keren de trap op en af te lopen gaat de hartslag al flink omhoog, mocht je echter geen trap in huis hebben, kan je mogelijk een opstapje op- en afstappen, denk hierbij aan een krukje om iets uit het bovenste kastje te pakken.
  • Gewichtheffen: hier zijn verschillende mogelijkheden voor, denk hierbij aan een fles met drinken op te tillen of een blik bonen.. (bicep curls, schoulder press, side raise). Dus voor je de boodschappen in de kast legt, maak gebruik van de materialen die je hebt.
  • Gebruik je eigen lichaam: denk hierbij aan bijvoorbeeld een burpee, dit is een oefening waar heel het lichaam gebruikt wordt en de hartslag flink van kan gaan stijgen. Jumping jacks zijn hier ook een mooi voorbeeld van.
  • Dans in de woonkamer: Zet een gezellig muziekje op en dans weer eens lekker om de muziek van de jeugdige jaren, altijd lekker om even een dansje te wagen! 😉
  • Schoonmaken in en rond het huis: Tijdens het schoonmaken verbranden we meer calorieën dan dat we op de bank zitten te Netflixen. In deze tijden is hygiëne een belangrijk onderwerp, maak daarom regelmatig het huis schoon en wordt hier nog fit mee ook!
  • Zet je elektronische apparaat eens uit: probeer eens een aantal uur je elektronische apparaten uit te zetten. Ga een spelletje doen, vul een kruiswoordpuzzel in, maak een sudoku, lees een boek, maak gebruik van de tijd die je hebt.

Heel veel succes en sterkte in deze onzekere, en onwerkelijke tijden.

Sportieve groet,

Marc